”mitä maksaa wordpress” on yksi suosituimmista Google-hauista liittyen WordPress-sivuihin.
Hyvin usein kuulen mahdollisen asiakkaan lähestyvän kysymyksellä ”Paljonko teillä maksaa WordPress-sivut?”.
Jokaisella kerralla esitän samat jatkokysymykset: minkälaiset sivut teillä on hakusessa, ja millaisia ominaisuuksia ne mahdollisesti pitävät sisällään. Tarvitaanko ulkoasun suunnittelua, onko tarvetta haku-ominaisuudelle, entä esim. uutisia ja uutisarkistoa, miten olisi tuote-esittelyt tai hinnasto?
Selvitän alla hieman esimerkkien kautta, mitä Luuptekissa saa mihinkin hintaan. Todettakoon kuitenkin heti, että kaikki sivustot tehdään alusta asti asiakkaan toiveita huomioiden, jolloin käyttökokemus on paras mahdollinen. Lisäksi sivustolla käytetyt tekstit ja kuvat ovat asiakkaan päivitettävissä ilman, että Luuptekiin tarvitsee ottaa yhteyttä, jos esim. yrityksen puhelinnumero tai osoite täytyy päivittää.
1000 eurosta ylöspäin
Tekninen toteutus olemassa olevan sivuston muuntamisesta WordPressin päälle.
2000 eurosta ylöspäin
Kevyt sivusto, jossa hyvin yksinkertaiset sivupohjat. Ulkoasun suunnittelu väreineen ja mahdollisine logoineen.
3000 – 5000 euron sivusto
Hieman monimutkaisempi sivusto, jossa useampi erilainen sivupohja. Lisäksi sivustolla voi olla muitakin käyttäjäkokemusta rikastuttavia elementtejä, kuten esim. kartta, hinnasto, sähköinen yhteydenottomahdollisuus, blogi, referenssikuvauksia tai tuotekuvauksia.
5000 – 10000 euron sivusto
Tällä hinnalla saa jo todella kattavan ja monipuolisen sivuston: useita sivupohjia, joiden elementtejä on mahdollista yhdistellä toisiinsa. Mm. blogia, uutisia, referenssikuvauksia, kuvagalleriaa, työpaikkalistausta ja karttapalvelua.
Mistä hinta koostuu?
Hinta koostuu asiakkaan haluamien ominaisuuksien ja vaatimusten määrästä ja monipuolisuudesta suhteutettuna arvioituun työmäärään. Hyvinkin usein kaikkia vaatimuksia ei ole tiedossa vielä projektin alkaessa, vaan ne selviävät vähitellen. Tällöin on järkevintä käyttää tuntihinnoittelua tietyn könttäsumman lisäksi.
”Internet on täynnä hyviä valmiita teemoja, miksi ette käytä niitä?”
Niin on. Valmisteemat sisältävät järjettömän paljon turhia toiminnallisuuksia – periaatteella ’kaikille kaikkea’. Tämä aiheuttaa sivuston tahmaamista eli hidastelua, sekä heikentää käyttökokemusta ratkaisevasti. Jos haluat oikeasti toimivan sivuston, älä lankea valmisteema-ansaan. Luuptekista saa verrattain edullisesti (>2000 EUR) hankittua yritykselle sivuston, jota on mukava päivittää ja käyttää, sekä mahdolliset lisäpäivitykset on helppo tehdä tulevaisuudessa nopeasti.
Luuptekista saa verrattain edullisesti (>2000 EUR) hankittua yritykselle sellaisen sivuston, jota on mukava päivittää ja käyttää.
Jos haluat lukea tarkemmin valmisteema-ansoista, niin Dude on kirjoittanut hyvin informatiivisen paketin asiasta.
”Miten pystytte tekemään räätälöidyt sivut kahteen tonniin ilman valmisteemaa?”
Helposti. Kun aletaan tekemään uutta teemaa, tulee käyttöön ns. teemapohja, johon on valmiiksi määritelty monia työssä tarvittavia elementtejä. Lisäksi käyttämämme tekniikat ovat ns. viimeisintä huutoa, esim. Yarn js/css-riippuvuuksien hallintaan ja ES6 javascriptaukseen.
Kun pohja on kunnossa, niin yksinkertainen saitti saadaan rakennettua erittäin nopeasti
Hyvän teemapohjan voi ajatella olevan kuin rakennettavan talon kestävästi tehdyt perustukset. Kun pohja on kunnossa, niin yksinkertainen saitti saadaan rakennettua erittäin nopeasti.