Mikä uudelleenohjaus on?

Uudelleenohjauksella tarkoitetaan tilannetta, jossa jokin sivustosi osoite pitää ohjata eri osoitteeseen.

Tällainen tilanne syntyy erityisesti silloin, kun sivustosi uudistetaan suht rankalla kädellä ja sivuston url-polut muuttuvat. Uudelleenohjaus on järkevää myös silloin, jos muutat jonkin sivusi polkutunnusta (kestolinkkiä).

Esimerkiksi sinulla on Googlessa tietyllä hakusanalla hyvä sijoitus osoitteeseen www.sinundomain.fi/yrityksen-palvelut/. Sivusto uudistetaan ja uudessa sivustossa yrityksen palvelut esitellään sivulla www.sinundomain.fi/palvelut/. Jos kävijä klikkaa Googlessa olevaa linkkiä, hän päätyy sivulle www.sinundomain.fi/yrityksen-palvelut/ ==> tätä sivua ei uudesta sivustosta löydy, joten sivusto antaa 404-errorsivun (sivua ei löydy). Jos uudelleenohjausta ei tehdä, tuo hakusijoitus saattaa kadota Googlesta ajan mittaan.

Tässä tapauksessa uudelleenohjaus on tarpeellista.

Miten teen WordPressissä uudelleenohjauksen?

Tässä artikkelissa käydään läpi pysyvän uudelleenohjauksen tekeminen (301 redirect) Redirection-lisäosaa (versio 4.1) käyttämällä.

Otetaan esimerkiksi ylläoleva tilanne ja tehdään tilanteeseen tarpeellinen uudelleenohjaus…

  1. Redirection-lisäosan asetukset löytyvät WP-adminissa kohdassa Työkalut ==> Redirection. Avataan tuo sivu.
  2. Sivulla näkyvät jo luodut uudelleenohjaukset ja mm. tieto siitä, milloin uudelleenohjaus on viimeksi tehty.
  3. Uusi uudelleenohjaus tehdään sivun alaosassa kohdassa Add new redirection. Source URL kentään kirjoitetaan url:n polkutunnus, mikä halutaan uudelleenohjata – tässä tapauksessa /yrityksen-palvelut/. Target URL kenttään kirjoitetaan osoite, mihin käyttäjä halutaan ohjata – tässä tapauksessa https://www.sinundomain.fi/palvelut/.
  4. Uudelleenohjaus lisätään painamalla Add redirect -nappia.

Tämän jälkeen kaikki klikkaukset osoitteeseen www.sinundomain.fi/yrityksen-palvelut/ ohjataan oikealle sivulle ja tuon sivun tiedot muuttavat noin kuukauden sisään Googlen hakutuloksissa.

Jos sivusto on iso (satoja sivuja), niin tällöin kustannustehokkainta on tehdä uudelleenohjaukset liiketoiminnan kannalta tärkeimmille sivuille (ei kaikille).